Kalapüügijutud

Blogid kalalkäikudest ja kalamehetegudest
Teksti suurus: +

Rootsi reis 2016

Selle aasta puhkus oli minu jaoks veidi ebatavaline. Otsustasime puhata Rootsis mõne järve ääres, et saaks vahelduseks ka aeg-ajalt natuke kala püüda – vähemalt nii arvas esialgu naine :) Mina aga otsisin üürimaja mõne suurema ja huvitavama järve ääres ja plaanisin veeta 7 päeva 7:00-22:00 järvel. Kohti oli palju, aga enamasti olid majakesed liiga väikese järve ääres, mulle see huvi ei pakkunud, meil on siin endalgi selliseid lompe. Lõpuks leidsime majakese suuruselt teise Rootsi järve ääres – Vättern. Järv on pikkuselt umbes nagu Peipsi, laiuselt veidi väiksem. Mulle sobib! Paat oli hinna sees, aga kuna plaanisime minna kahe perega, siis jätsime selle paadi teisele perele, ise aga võtsime minu 3.3m kummipaadi ja 5hp mootori kaasa, mis on selle järve jaoks muidugi häbiväärselt väike ja aeglane, aga midagi pole teha, tuleb hakkama saada.

b2ap3_thumbnail_13662361_1737489573157409_7185708882096274278_o.jpg

Valmistuma hakkasin mitu nädalat enne reisi. Ostsin sügavuste kaardi, uurisin selle järve kohta nii palju kui võimalik, vaatasin satelliitfotosid, valisin kaardi peal välja perspektiivsemad piirkonnad, hakkasin valima ja juurde ostma lante ja muud varustust. Ostsin ka päris palju suuremat sorti silikooni – alates 5 tollist ja suuremaid. Facebookis head inimesed soovitasid lantide asemel kaasa võtta 2 ukselinki, sest Rootsis on ju kala nii palju ja ta nii näljane, et võtab ukselinki ka :) Siiski võtsin kaasa umbes 30kg lante. Ei tea ju ette, kas püüda tuleb jigi, voblerite või hoopis jerkidega. Igaks juhuks võtsin kaasa ka mõned õnged ja tonkad, äkki saab latikat kalda pealt püüda, aga väga ei uskunud, et sellega tegelema hakkan. Ka ahvenalandid pakkisin kaasa, kuna haugi ma üldiselt ei söö, aga praetud ahvenat sööks küll hea meelega. Seekord päris 100% “püüa ja vabasta” mõtteviisi ei järginud, plaanisime kala süüa, et vähem liha jms ostma peaks.

Ritvu võtsin kaasa päris palju - nii vobleritele, jigile, mikrojigile, lipsurakendusele kui ka jergile. Ahvenale võtsin oma lemmiku Favorite Blue Bird ja Favorite Variant, kuigi kasutasin enamasti Favorite Variant testiga kuni 16g, sest mikrojigiga eriti ei püüdnud, enamasti püüdsin ahvenat lipsurakendusega. Kes see Rootsis mikrojigiga ikka püüab, ukselingiga peab ju püüdma! Või vähemalt jergiga.

b2ap3_thumbnail_13892047_1737489466490753_2605692498815009510_n.jpgb2ap3_thumbnail_13924945_1737489323157434_3928289349824109500_n.jpgb2ap3_thumbnail_13876099_1737489489824084_2177455799391464020_n.jpg

Kui kohale jõudsime ja asjad maha laadisime, hakkasin kohe kalale sättima. Aega oli pimedani jäänud umbes tunnike, aga otsustasin siiski esimese kiirpüügi ära teha. Võtsin kaasa ainult voblerid ja läksin ühte lähedal asuvasse soppi. Ankurdasin 3-5m randi peale ja tegin esimese viske 130mm vobleriga, kohe ujusid voblerile järgi ka 2 prisket ahvenat. Hea märk, tundub, et kala on. Proovisin mööda ranti veel, ka väiksemate vobleritega, aga kala ei saanud. Liikusin edasi roo äärde ja hakkasin seda läbi püüdma. Juba 5 minuti pärast oli esimene umbes 2kg haug käes. Veel 10 minuti pärast tuli järgmise ankurduse pealt ka teine veidi väiksem haug. Päris hea algus.
Hakkas pimedaks jääma ja otsustasin tagasi minna. Ise mõtlesin endamisi, et nonii – homme lammutan! Homseks panin plaani paika proovida seda ja sarnaseid soppe ja käia kaugemal arhipelaagi juures ära. Seal on väga ilusad kohad, saarekesed, järsud randid, madalikud, sopid, ka suured sügavused jne. Sügavuste kaarti vaadates hakkas suu vett jooksma. Sealt peab küll kolle saama! Kala tundub olevat, homme ukselingid ja jergid kaasa! :)

b2ap3_thumbnail_13939421_1737489339824099_4027718695700063709_n.jpg

Hommikul hakkasime naisega kalale sättima. Talle andsin tema lemmikuks saanud Favorite Variant ridva, et ta ka mõned haugid saaks. Võrreldes teise ridvaga, millega ta varem püüda üritas, on see ikka oluliselt kergem, käsi ei väsi ära, samas ka piisavalt võimas, et ebaõnnestunud viske puhul katki ei läheks ja kui lant vetikatesse kinni jääb, siis saab lanti üsna julgelt jõuga läbi vetikate tõmmata, ridvaga ei juhtu midagi. Algajatel ikka juhtub.

Hommikul läksime kohe sinna soppi, kust ma eelmisel õhtul 2 haugi sain. Ilm oli väga palav ja täiesti tuulevaikne, kala sealt sopist ei saanud. Mõtlesin, et täna on haugi jaoks ilmselt liiga hea ilm. Siis läksime arhipelaagi. Peab mainima, et kaardi peal näevad paljud kohad paremad välja, kui nad tegelikult on. Randid on küll väga ilusad, aga kaldad ja põhi on väga kivised ja kohati ei kasva seal mitte midagi. Silma järgi vaadates kahtlesin sügavalt, et seal haugi võib olla. Aga leidsin ka mõned perspektiivsemad sopikesed, kus oli põhjas vetikaid ja kalda ääres kasvas roog. See peaks küll haugile sobima. Ühest sellisest sopikesest umbes meetrisest veest saingi 97cm haugi, natuke jäi meetrist puudu :) Haug oli väga tugev, tegi umbes 6-8 korralikku 10-20m sööstu enne, kui ta kahva saime. Naine sai ka korraliku elamuse, ta pole varem kunagi näinud, kuidas ma haugi püüan. Haug rabas 14cm Daiwa Saltiga Minnow voblerit, mis on kuni meetrise vee jaoks üks minu lemmikutest. Jätsin selle sopi meelde, sest tundus, et kala seal on, aga ta ei võta nii tuulevaikse ilmaga. Otsustasin seda veel proovida kehvema ilmaga.

Järgmine päev püüdsime hommikul kodu lähedal. Otsustasin läbi püüda kõik kaldaääred, kus on näha vetikaid ja roogu, sest esimesed 3 haugi tulid sellistest kohtadest. Ilm oli jällegi liiga palav ja vee temperatuur ulatus 24 kraadini, mis on selle järve kohta väga erakordne. Tavaliselt ei tõuse seal suvel temperatuur üle 17 kraadi. Karta on, et haug ennast sellises supis hästi ei tunne.

Esimeste päevade kokkuvõte oli selline, et 2 haugi tulid roo äärest, kus on 1.5-2 m sügavus ja üks tuli madalamast. Erilist süsteemi välja ei joonistunud sellise statistika põhjal, aga väga madalates kohtades kala ega maimu ei näinud. Pigem otsustasin proovida selliseid kohti, kus on roo ääres veidi sügavam. Aeg-ajalt proovisin ka madalikke. Jerkidele enam palju ei panustanud. Kui haug isegi keskmist voblerit ei söö, siis jerki ammugi mitte. Otsustasin järgnevatel päevadel proovida haugi rantide pealt ja otsida kohti, kus on rohkem vetikaid ja roogu. Samuti oli plaan proovida ka ahvenat.

b2ap3_thumbnail_13925315_1737489293157437_6035070757648881935_n.jpg

Järgnevatest üritustest kirjutan aga järgmises sissekandes.

Alexander Andrusenko

Rootsi reis 2016 (II osa)
Tamula Purika võistlus teisel katsel

Kommentaarid 2

Guest - Peeter | Teisipäev, 09. august 2016 12:30

Millised peavad olema kalapüügi load Rootsis?

Team Favorite Estonia | Teisipäev, 09. august 2016 13:23

Seal sõltub veekogust. Sellel järvel, kus ma olin, spinningu või õngega püügiks mingeid lube vaja ei ole. Trollinguks on vaja eraldi litsentsi, võib-olla ka elussöödaga püüdmiseks, selle kohta ma ei uurinud. Kohalikud püüavad seal vähki, selleks on vist vaja luba.